autor: Martin Brix
dátum: 06.06.2016
zdroj: Slovenské centrum dizajnu


POZNÁME NAJLEPŠÍ SLOVENSKÝ KOMUNIKAČNÝ DIZAJN

Výsledky Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 sú známe. V piatok (27.5.) večer sa na slávnostnom vyhlásení v Podkroví Slovenského múzea dizajnu, za účasti ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Petra Plavčana, zástupcov partnerov, mediálnych partnerov a ďalších významných hostí, odovzdali všetky ceny. Medzinárodná porota v zložení Peter Hajdin (SK), spolumajiteľ reklamnej agentúry Komplot Advertising, Severin Filek (AT), riaditeľ Design Austria a teoretik dizajnu, Pavel Choma (SK), grafický dizajnér, pedagóg a majiteľ grafického štúdia Ateliér Choma, Andrej Krátky (SK), grafický dizajnér a spolumajiteľ reklamnej agentúry Creative Department, Klára Kvízová (CZ), grafická dizajnérka, zakladateľka časopisu Živel a majiteľka grafického štúdia ReDesign, Martin Pecina (CZ), knižný grafik, typograf a člen dozornej rady Únie grafického dizajnu a Sonia de Puineuf (FR), historička umenia a grafického dizajnu, vyberala víťazov zo 134 prác, ktoré postúpili do finále.

Národnú cenu za komunikačný dizajn 2016 medzinárodná porota udelila knižnej edícii Rudolf Sloboda grafického dizajnéra Borisa Meluša pre klienta vydavateľstvo Slovart. Podľa poroty ide o odvážny počin v kontexte súčasného knižného trhu na Slovensku. Dizajn edície predstavuje jasný a presvedčivý vizuálny názor. Odkazy a citácie 60. rokov 20. storočia sú v spojitosti s menom autora primerané a vhodné. Celkový dojem z edície pritom nie je prvoplánové retro, naopak, stáva sa nadčasovým. Takéto knihy vizuálne nezostarnú, ale stanú sa z nich ikony klasického dizajnu. Na celej edícii porota ocenila jednoduchosť, skvelé prepojenie obsahu a formy a čisté typografické kompozície. Aj napriek tomu, že edícia ešte nie je ukončená, zdá sa, že sa to v tomto prípade podarilo dokonalo. Ide o typografickú prácu, ktorá zaujme nielen odborníkov, ale (čo je najdôležitejšie) posúva hranice mainstreamového vnímania širokej verejnosti. Porota ocenila  aj príkladné technologické a polygrafické spracovanie publikácií.

Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016 patrí projektu Balustráda na Farských schodoch v Žiline, od autorskej štvorice Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko a Marián Lucký pre klienta OOCR Malá Fatra. Porota ocenila monumentálny spôsob komunikácie s verejným priestorom a architektúrou mesta prostredníctvom kovovej typografie, zakomponovanej do architektonicky čistej balustrády. Autori ukázali ako možno pomocou  jednoduchých  čísiel sprostredkovať obrovský počet informácií o meste a najmä o ľuďoch, ktorí v ňom žili, žijú a budú žiť. Porotu tiež zaujala miera interaktivity diela. Monumentálne kovové panely s číselnými znakmi predstavujú pre okoloidúcich rébus, ktorého riešenie si prečítajú, až keď vystúpia po schodoch k samotnému dielu. Za zmienku stojí aj kombinácia použitého šablónového písma od slovenského autora (Ondrej Jób) a kovového materiálu, ktorý časom nedegraduje, ale zreje a odoláva vonkajším vplyvom. Dielo je neopozerané a vtipné.

Cenu ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský komunikačný dizajn získala dizertačná práca Súčasná tvorba písma na Slovensku. Dizajn textovej rodiny písma Samuela Čarnokého z Technickej univerzity v Košiciach (pedagóg Marian Oslislo). Dielo podľa medzinárodnej poroty výrazne presahuje bežne očakávané hranice dizertačnej práce. Ocenila tiež výnimočný, vyspelý a profesionálny prístup v oblasti výskumu a vlastnej tvorby.

Cenou za komunikačný dizajn 2016 boli tento rok ocenené dva projekty. Publikácia Cvernovka od Martina Mistríka je podľa poroty profesionálne spracovaným príbehom bývalej cvernovej továrne v plynutí času. Okrem histórie a architektúry sa venuje spoločnosti, mestu, súčasnosti a novej funkcii – osídleniu kreatívnou komunitou. Základný vizuálny štýl tvorí jednoduchá, žlto-čierna farebnosť, odkazujúca na industriálny charakter tematiky. Zvolený font Urban Grotesk má svojím názvom a charakterom evokovať mestskú tému. Celý obsah je vyskladaný na pomyselnej časovej osi, ktorá čitateľa nebadane vedie naprieč knihou. Väčšina textu a mnoho fotografického materiálu vzniklo práve kvôli knihe, pričom sa využil najmä potenciál kreatívnej komunity Cvernovky, o ktorom rozpráva celá tretina knihy. Nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky z dielne pražského štúdia Oficina porotu zaujal spôsobom, akým autori dokázali pracovať s existujúcim logom inštitúcie. Prisvojili si jeho minimálnu časť (dvojbodku) a hravým, kreatívnym spôsobom z nej vyťažili maximálny efekt. Vo výsledku sa nevtieravo snúbi kvalitná typografia s vtipnou a inteligentnou animáciou. Štúdio Oficina odviedlo do detailu prácu, ktorú verejnoprávne médium so širokospektrálnym programom potrebuje. Pri takomto diele je dosah práce dizajnéra zvlášť rozsiahly nakoľko výsledok jeho práce vidia milióny ľudí denne. Porota preto tiež vyzdvihuje zodpovedný prístup autorov i klienta k vedomej kultivácii verejného priestoru.

Cenu poroty si tento rok za kolekciu prác v oblasti multimediálneho komunikačného dizajnu odniesli Veronika Obertová a Michaela Čopíková z Ové Pictures. Porotu zaujala rozmanitosť, nekonvenčná invencia a široký rozsah kreativity diel týchto autoriek, ktorých kvalita je vždy na vysokej úrovni.

Slovenské centrum dizajnu nominovalo na udelenie Ceny ministra hospodárstva SR dva subjekty – SNG a Artforum. Medzinárodná odborná porota odporučila ministrovi hospodárstva SR udeliť cenu obidvom nominovaným subjektom. Minister hospodárstva SR využil možnosť cenu neudeliť v zmysle štatútu súťaže.

Cenu ministra kultúry SR za prínos pre rozvoj komunikačného dizajnu na Slovensku a v zahraničí má Peter Biľak, rešpektovaný grafický dizajnér, typograf, autor niekoľkých druhov písiem, vydavateľ  a pedagóg, ktorý pôsobí v Holandsku.

Ocenenie má aj multimediálny projekt LookBook Jána Šicka, ktorý vznikol pre Slovak Fashion Council a spája v sebe tlačený a premietaný obraz. Získal Cenu novinárov, ktorí ho ako víťaza vybrali počas prvého dňa výstavy finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016. 

Na základe odporúčania odbornej obce nominovala porota na Cenu ministra hospodárstva SR  pre spoločnosť, organizáciu, ktorá svojím profesionálnym prístupom prispieva k rozvoju komunikačného dizajnu – Slovenskú národnú galériu a vydavateľstvo Artforum. Slovenská národná galéria je príkladom profesionálneho prístupu k budovaniu inštitucionálnej vizuálnej identity prostredníctvom systematickej spolupráce s grafickými dizajnérmi. Vydavateľstvo Artforum je zase príkladom profesionálneho prístupu k vizuálnemu spracovaniu kníh a publikácií. Minister hospodárstva SR využil možnosť ceny neudeliť v zmysle štatútu súťaže, obom nominovaným Slovenské centrum dizajnu odovzdáva diplom o nominácii odbornej poroty.

Víťaz kategórie študentský komunikačný dizajn získava mesačný rezidenčný pobyt v unikátnom kreatívnom priestore Nova Iskra v Belehrade vďaka partnerovi súťaže Creative Industry Košice. Vďaka partnerovi súťaže – Goetheho inštitút v Bratislave – má víťaz kategórie experimentálny komunikačný dizajn zabezpečený pobyt v Berlíne spojený s účasťou v jednom z kreatívnych kurzov Berlin Summer University of the Arts. Držiteľky Ceny poroty získavajú vďaka Pixel Federation účasť na unikátnom dvojdňovom pražskom evente Splash, v rámci ktorého sa koná množstvo prednášok, workshopov a sprievodných podujatí pre 2D, 3D grafikov a animátorov. Všetci autori dizajnu víťazných diel získavajú od partnera Úradu priemyselného vlastníctva darčekové poukazy na Poradenstvo v priemyselnoprávnej oblasti. Všetci ocenení tiež získajú predplatné časopisu Designum 2016.

Výstavu finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 môžete navštíviť do 10. júla 2016 v priestoroch galérie Satelit a v Podkroví Slovenského múzea dizajnu. Pripravených je aj niekoľko sprievodných podujatí vrátane prezentácií ocenených autorov.

 

Zhrnutie výsledkov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016:

Národná cena za komunikačný dizajn 2016

Edícia Rudolf Sloboda
dizajn: Boris Meluš
klient: vydavateľstvo Slovart

Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016

Balustráda na Farských schodoch, Žilina
dizajn: Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko, Marián Lucký
klient: OOCR Malá Fatra, Žilina

Cena ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský komunikačný dizajn

Súčasná tvorba písma na Slovensku. Dizajn textovej rodiny písma
dizajn: Samuel Čarnoký
škola: Technická univerzita, Košice
pedagóg: Marian Oslislo

Cena za komunikačný dizajn 2016

Publikácia Cvernovka
dizajn: Martin Mistrík

a

Nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky
dizajn: Oficina, s. r. o., Praha
klient: RTVS, Bratislava

Cena poroty

Ové Pictures: Veronika Obertová a Michaela Čopíková

Cena ministra kultúry SR

Peter Biľak

Nominácie odbornej poroty na Cenu ministra hospodárstva SR

Slovenská národná galéria
Artforum

Cena novinárov

LookBook
Dizajn: Ján Šicko
Klient: Slovak Fashion Council

Viac info: www.scd.sk alebo Event na Facebooku.

Kontakt:
Slovenské centrum dizajnu, Jakubovo nám. 12, P. O. Box 131, 814 99 Bratislava
www.scd.sk
RNDr. Margita Michlíková, +421 918 110 255, ncd@scd.sk
Mgr. Lenka Bednárová (PR), +421 910 907 805, lenka.bednarova@scd.sk

Organizátori: 
Slovenské centrum dizajnu, Ministerstvo kultúry SR

Spolupráca:
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
Ministerstvo hospodárstva SR

Partneri:
Creative Department
Vysoká škola výtvarných umení
DAAD
Satelit
Creative Industry Košice
Goetheho inštitút v Bratislave

Mediálni partneri:
Designum, DenníkN, 365typo, Informácie, RTVS, Radio Devín, Rádio_FM, SITA, Webnoviny, Designby, Citylife, Design Cabinet.CZ, CZECHDESIGN.CZ, Sketcher, Čerstvé Ovocie, DeTePe, DesignMag, ASIL, PrintProgress, Trendy Bývanie